In Blog

Ontdekken

Iedere keer geniet ik als moeder en ook als professional van de verschillende fases van het spel dat ik bij kinderen zie. Een kind heeft er zoveel meer aan om zelf te ontdekken dat een klein blokje in een grote past. Als ik kijk naar mijn jongste zoon(Olivier-Niek) en zijn spel kijk ging hij heel erg duidelijk:

  • van de eerste ontdekking van zijn handje
  • naar het pakken van een voorwerp
  • hanteren van speelgoed (bijv. sambaballetje)
  • tot nu het stapelen van blokken, prachtig!

Wat vindt een kind bijvoorbeeld leuk?

Een baby vindt het heerlijk om te kijken. Hij heeft echt belangstelling voor zijn omgeving. Een baby vindt het heerlijk om uit het raam te turen. Ook beleeft een baby plezier aan het aanraken, voelen, duwen, iets tillen en weer loslaten. Een dreumes die meerdere voorwerpen voor zich heeft vindt het ontzettend leuk om spullen erin en eruit te halen, kijk hoe het ene voorwerp in het andere past. Bekers kun je elkaar schuiven en je kunt er een toren meebouwen. Dat vinden ze echt te gek. Peuters kunnen verschillende voorwerpen ontdekken met zelfde vorm. Ook hier thuis worden keer op keer met blokjes gegooid en rondjes om er naar te kijken hoe het rolt tot het valt. Het is hier echt de kracht van de herhaling. Kleuters kunnen al echt gaan verzamelen en de voorwerpen gaan categoriseren.

Wat kan ik doen zodat mijn kind zich langer met iets vermaakt?

Door goed te kijken wat je kind doet kun je zijn spel ook leren begrijpen. Ga je hem steeds suggesties geven dan breng je het ook in de war. Allereerst is het belangrijk dat het kind zich veilig en fijn voelt en daar bedoel ik ook mee dus de ruimte krijgt. Zonder dat het continu wordt corrigeert en teruggefloten. Meng jij je vaak in het spel van je kind terwijl dat niet nodig is dan zorg er op langer termijn voor dat je kind zich moeilijk zelf kan vermaken met iets. Wanneer je kind dus passief is en moeizaam tot spel komt, probeer dan eens op je eigen rol te letten. Grijp je vaak in? Kauw je het voor? Hoeveel ruimte krijgt mijn kind voor eigen ideeën? En dit soort patronen sluipen er al vanaf de babytijd in. Dus hoe zelfredzaam is jouw kind? Daarnaast hoe ingewikkelder het speelgoed dat je geeft hoe sneller je kind ook van je afhankelijk is. Daar komt de uitspraak ‘kinderen hebben eigenlijk niets nodig om te spelen’ ook vandaan ‘ze vermaken zich al met een doosje’. Daar speelt hij al dagen mee.

 

Het is van wezenlijk belang dat het kind zoveel mogelijk dingen zelf ontdekt. Als wij het helpen bij het oplossen van elke taak en/of probleem, beroven we het juist van datgene wat voor zijn geestelijke ontwikkeling het belangrijkst is. Een kind dat iets bereikt door zelfstandig te experimenten, ontwikkelt een heel ander soort weten dan een kind dat kant en klare oplossingen krijgt aangeboden.

-Emmi Pikler-

Een kind wat niet lekker in zijn vel zit zal ook oppervlakkiger spel vertonen. Dus vluchtig met iets spelen en er is snel klaar mee. En goede hechte verbinding met jou als ouder en ook als professional is zo belangrijk. Ook de relatie met broertjes en zusjes kan van grote invloed zijn. Ollie werd heel vaak in zijn spel door Bo gestoord. Ollie kan heerlijk in zijn spel opgaan, toont een hoge betrokkenheid, experimenteert met het materiaal en toont voortdurend nieuwe ideeën. Bo is vluchtig in zijn spel, hij kan niet zijn rust vinden, is veelal met zijn omgeving bezig en gaat uit die verveling zich ‘mengen’ in het spel van zijn broertje. Dit is een periode lang zo geweest dat het Ollie begon te belemmeren. Om dit op te lossen zijn ze op het KDV uit elkaar gehaald en gaan ze heel bewust apart een nachtje uit logeren. Ook probeer ik als moeder mijn aandacht te verdelen door met 1 kindje aan tafel iets te doen en de ander heeft dan de speelhoek voor zich alleen. Heel fijn dat we op deze manier de keuzes hebben gemaakt want de kwaliteit van spel en de ontwikkeling ging met een sprong vooruit.

Aanbevolen berichten

Plaats een reactie

0