In Blog

Hoe stel je de juiste vragen en geef je de goede opdrachten aan je kind?

De Amerikaanse onderwijspsycholoog Benjamin Bloom publiceerde in 1956 een taxonomie die tot op de dag van vandaag heel bruikbaar is gebleken voor het bepalen van leerniveaus en de cognitieve ontwikkeling in algemene zin. Het is een van de meest bekende taxonomieën binnen onderwijsland (onderwijsmaakjesamen.nl) en in opmars bij het kleuteronderwijs. (bron: onderwijsmaakjesamen.nl)

(bron: begrijpendluisterenvoorkleuters.nl

De taxonomie van Bloom betreft 6 verschillende niveaus die je kunt onderverdelen:

– 3 in het lagere orde denken (onthouden, begrijpen, toepassen)
– 3 het hogere orde denken (analyseren, evalueren, creëren)

Zoals je duidelijk op de afbeelding kunt zien.
Je gaat van lage denkvaardigheden naar hogere denkvaardigheden.

 

De Taxonomie van Bloom bij je thuis

Bij de ontwikkeling en het samenstellen van de opdrachten voor De Wonderbox vind ik de Taxonomie van Bloom een prachtig en vooral praktisch hulpmiddel. Zo kan ik heel mooi aansluiten bij verschillende cognitieve denkprocessen van kinderen. Bij iedere Wonderbox die uitkomt zal ik nog extra opdrachten posten duidelijk vanuit de Taxonomie van Bloom om je inzicht te geven.
Zo kun je samen met je kind gaan ervaren welk denkniveau inspiratie biedt.

Heeft je kind uitdaging nodig?
Dan kun je nu heel prachtig gaan uitdagen met materiaal in en om het huis. Je kunt bij het materiaal een vraag of opdracht geven vanuit het lagere denken dus onthouden, begrijpen, toepassen of hogere orde denken dus analyseren, evalueren of creëren.


Graag wat inspiratie? Of gewoon lekker gelijk aan de slag kunnen?

  1. Houd de site goed in de gaten voor voorbeelden
  2. Schrijf je in voor de Tips & Tricks | Speel-Leer & Ontdek- Creëer momenten
  3. Bestel De Wonderbox eenmalig
  4. Bestel De Wonderbox 3 0f 12 maanden met korting

 

Recent Posts

Plaats een reactie

0