In Blog

Zintuigenbox

De Wonderlijke wereld van je zintuigen!

Kinderen groeien op in een wereld vol met geluiden en beeldschermen. Dit zijn auditieve en visuele prikkels wat naast de verslavende werking ook een aantal zintuigen overbelast. Je kind raakt overprikkelt en kan er hyperactief van worden of ander ongewenst gedrag gaan vertonen. Daarnaast is het een verarming van je overige zintuigen.

Hoe ga je om met prikkels van buitenaf?
Durf hier bewuste keuzes in te maken op een positieve manier. Dit kun je o.a. doen met zintuiglijke activiteiten. Ieder mens heeft vijf zintuigen: voelen, horen, zien, ruiken en proeven. We gaan terug naar de essentie dat ieder mens 5 zintuigen heeft die respect en aandacht nodig hebben.

Tastzin – Kerst
Vandaag gaan we eerlijk aan de slag met voelvoorwerpen. Dat betekent dat we de overige zintuigen zoveel mogelijk elimineren. Het zintuig voelen wordt op dat moment dan ook intenser aangesproken.
We gaan een spelletje doen met foam stempels binnen het thema Kerst. Er zijn verschillende figuren passend bij het thema Kerst.
1. Ik laat de figuren zien en leg ze voor Bo neer. Hij mag nu vrij gaan ontdekken. Hij pakt de figuren en kijkt ernaar.
2. Al snel gaat hij met zijn vinger over de gekleurde vlakken. Ik volg zijn vinger over de verschillende figuren.
3. De figuren doe ik in de zintuigenbox. Nu ziet hij ze niet meer en kan hij ze wel gaan voelen! De tactiele ervaring van de foamstempels wordt nu vanzelf intenser.

Bo verwondert zich erover dat hij de figuren voelt. Verwondering is de basis voor plezier en zorgt voor verdere verkenning en experimenteren wat leidt tot ontwikkeling!

 

Mijn kind verkent het materiaal vluchtig. Als je wilt vermijden dat je kind door te veel prikkels zich onrustig en onveilig voelt kun je het volgende doen:

– Maak gericht een keuze in het tijdsmoment. Laat de activiteit niet te lang duren.
– Overdonder je kind niet met voorwerpen. Beperk het aantal voorwerpen. Laat ze 1 voor 1 langzaam en geleidelijk de voorwerpen ontdekken.
– Te veel prikkels leiden vaak af dus kies bewust voor een zintuig. Elimineer de overige zintuigen zoveel mogelijk. Op deze manier houd je de spanningsboog van de zintuiglijke ontdekking hoog.
– Laat je kind zelf bepalen hoelang het wil ervaren. Merk je dat de verwondering en belangstelling bij je kind verdwijnt, bouw je het speelmoment af.

Door gebruik te maken van materiaal binnen een herkenbaar thema maak je het betekenisvol voor je kind. Je sluit dan aan bij de belevingswereld. Voor het samenstellen, inrichten en invullen van de zintuiglijke activiteiten binnen een thema heb je creativiteit nodig. Ik ben graag je inspirator voor veel Speel-Leer & Ontdek-Creëer momenten! 

Aanbevolen berichten

Plaats een reactie

0